NOVINARSKA ŠOLA MKC MARIBOR
Kreativarna: Za mlade umetnike ključna dostopnost tehnologij
Med poletnimi počitnicami so se v Kulturnem inkubatorju zvrstile štiri prav posebne ustvarjalne delavnice, ki so potekale pod skupnim imenom Kreativarna. Gre za projekt dveh oblikovalk, ki sta združili moči z željo po vzpostavitvi dostopnega in prijetnega prostora za eksperimentiranje, osebni izraz in povezovanje v skupnosti. Beti Trstenjak in Melani Kumin se s Kreativarno v Kulturni inkubator vračata 27. oktobra.
Kot pojasnjujeta ustvarjalki, se jima oblikovalski svet pogosto zdi precej nedostopen predvsem za mlade oblikovalce. Zato sta se odločili ustvariti prostor, kjer lahko udeleženci delavnic ustvarjajo čisto za dušo in se lahko povežejo na iskren način, namesto da bi tekmovali drug z drugim. Njune delavnice zato izhajajo iz tem, ki ju osebno zanimajo in ki bi jih želeli sami podrobneje raziskati. Pristop je izrazito eksperimentalen, poudarek pa na prepletanju različnih medijev. »Prednost dajeva brezplačnim, odprtokodnim programom, kar naredi delavnice dostopnejše vsem, ki se želijo naučiti kaj novega. Odprti sva tudi za predloge obiskovalcev,« dodajata Beti Trstenjak in Melani Kumin.
Za mlade umetnike ključna dostopnost tehnologij
Dostopnost tehnologij vidita kot ključno za razvoj sodobne umetniške prakse. Prepričani sta, da ustvarjalnost ni odvisna od drage opreme: »Pomembna je le dobra ideja. Želiva pokazati, da lahko prideš do kakovostnih izdelkov tudi praktično brezplačno.«
Pomemben del vsake delavnice je prijetno, domače vzdušje. Udeležence ob prihodu pričaka domače vegansko pecivo, topel čaj in prigrizki. »Želiva, da se vsak izrazi avtentično, se počuti kot doma in morda odkrije del sebe, na katerega prej ni bil pozoren,« pravita organizatorki. Ob tem nudita individualno usmeritev ter pomoč, če je potrebna, predvsem pa spodbujata iskrenost in osebni izraz.
Tudi odzivi udeležencev so dokaz, da tak pristop deluje. Na delavnicah, kot sta Izdelaj svojo pisavo ali Mixed Media Animacija, je vsak udeleženec ubral povsem svojo pot. »Nastali so izjemno zanimivi izdelki,« pripovedujeta, pri čemer tudi sami pogosto ustvarjata z udeleženci, da razbijeta občutek hierarhije, značilen za šolsko okolje.
Poleg tehničnega znanja je srce Kreativarne prav skupnost. »Zelo ceniva vse, ki naju obiščejo z enako vizijo. Želiva ustvariti pozitiven prostor, kjer ni omejitev, in kjer se lahko obiskovalci spoznajo ter povežejo na iskren način.« Včasih se takšne vezi razširijo tudi v projekte zunaj delavnic – na primer pri oblikovanju plakata za avtorski film. »Vsaka taka povezava naju razveseli, saj je to glavni namen Kreativarne.«
Že ta mesec Kreativarna pripravlja nove vsebine. »Izdelke z letošnjih delavnic bova konec leta predstavili na skupinski razstavi v Kulturnem inkubatorju,« še napovedujeta Beti Trstenjak in Melani Kumin.
Signal v toku – preplet dveh umetniških praks
Kreativarna pa ni edini projekt, ki Beti Trstenjak povezuje z MKC Maribor. Mlada ustvarjalka je tudi avtorica celotne grafične podobe Hostla Pekarna in vizualij za družbena omrežja Mladi Maribor, prav tako pa skrbi za živahen utrip družbenih omrežij festival Jazz ‘ma mlade.
Nedavno se je v Kulturnem inkubatorju predstavila s projektom Signum in Fluxu (Signal v toku), ki pomeni neprekinjeno, fluidno komunikacijo med zvokom in sliko, ki se ves čas prelivata ena v drugo. »Lahko bi rekli, da gre za nekaj neulovljivega – komunikacijo, ki je težko definirati ali ujeti, saj poteka sproti, instinktivno. Projekt temelji na odprtosti, raziskovanju in odzivanju v trenutku, kar omogoča stalen pretok idej in čustev,« pravi Beti Trstenjak, ki se je pri nastajanju projekta povezala z ameriško skladateljico in izvajalko Constance Cooper.
Tako sta se v sklopu projekta srečali dve umetniški praksi: Constancina klavirska improvizacija ter Betijine v živo generirane vizualije. »Projekt Signum in Fluxu temelji na improvizaciji slike in zvoka, kjer hierarhija ni določena vnaprej. Zvok in slika sledita toku čustev in sta ves čas v prepletu, zato je dinamika nepredvidljiva in vsakič drugačna. Gre za vzajemen odziv – včasih glasba sledi sliki, drugič slika glasbi. To ni mogoče načrtovati vnaprej, saj je potek vezan na trenutna občutja obeh izvajalk,« pravi Beti Trstenjak.
Kot se dopolnjujeta zvok in slika v sklopu projekta, se dopolnjuje pristop do dela obeh sodelujočih umetnic. Constance v svoje igranje vnaša bogato znanje s področja klasične glasbe, kompozicije in improvizacije. Njena glasba združuje izkušnje in svežino, premišljenost in spontanost, kar ustvarja močno čustveno resonanco. V njenih izvedbah lahko slišimo občutke, ki jih je težko ubesediti – to je glasba, ki nagovarja neposredno in intuitivno. »Razlike med nama dajejo projektu dodatno globino. Delujeva hkrati kot kontrast in kot komplement. Projekt je poln nasprotij – abstraktnost in tehničnost, klasičnost in sodobnost, starejša in mlajša generacija, ZDA in Evropa, zvok in slika, čustva in razum… Vendar se ta nasprotja prevedejo v harmonično celoto. Vse razlike med nama se skozi sodelovanje zlijejo v komplementarnost, ki gledalcem ponuja bogato paleto občutij.«
Avtorica besedila: Rona Valant Sičanović
Prispevek je nastal v sklopu Novinarske šole MKC Maribor, ki jo organizira Mladinski kulturni center Maribor. Programe MKC Maribor omogoča Mestna občina Maribor.
Povezava do originalnega članka