Digitalno razstrupljanje za odrasle
17. junij, 2021

Vsakodnevna uporaba digitalnih tehnologij in nenehna povezanost s spletom sta postali nekaj povsem običajnega. Digitalne tehnologije so nam prinesle ogromno dobrega, hkrati pa smo zaradi njih dodatno obremenjeni, saj imamo občutek, da moramo biti nenehno dosegljivi in na tekočem z dogajanjem, zaradi česar smo prenasičeni z vsemi možnimi informacijami. Ker pred zaslonskimi napravami (mobilni telefon, tablica, računalnik, televizija, igralne konzole) preživimo čedalje več časa in jim posvečamo veliko pozornosti, smo pričeli izgubljati stik s seboj, virtualno življenje pa postaja naša nova resničnost. Vse to pušča posledice tako na našem zdravju kot tudi na odnosih, kar posledično znižuje kvaliteto našega življenja.

Morda ste pri sebi že opazili, da vam mobilni telefon povzroča nepotreben stres, saj zaradi službenih pritiskov preveč pogledujete nanj, ali pa vam jemlje čas in koncentracijo, saj neprestano preverjate objave na družbenih omrežjih, da ne bi česarkoli zamudili; v nenehno pogledovanje na telefon se lahko ujamemo iz takšnih ali drugačnih razlogov. Lahko se nam tudi dogaja, da se s telefonom ali drugimi napravami tako zamotimo, da nam zaradi njih zmanjka časa za druge stvari.

Dokazano je, da prekomerna raba zaslonskih naprav vpliva na povišan nivo stresa, na naše spalne navade ter kakovost spanca in da povzroča razne zdravstvene in psihološke težave. Če ste tudi sami opazili, da zaslonske naprave v kateremkoli pogledu negativno vplivajo na vas in ste že kdaj razmišljali o tem, da bi uporabo telefona ali drugih naprav zmanjšali ali se jim za nekaj časa celo odrekli, je morda čas, da to storite.

KAJ JE DIGITALNO RAZSTRUPLJANJE IN KDAJ SE ODLOČITI ZANJ?

Izraz digitalno razstrupljanje se nanaša na časovno obdobje, v katerem se človek vzdrži uporabe digitalnih tehnologij. S tem, ko se vsaj začasno odpovemo digitalnim tehnologijam, zmanjšamo tudi stres, ki nam ga prinaša nenehna povezanost z virtualnim svetom. Nenehno preverjanje elektronske pošte, zasebnih sporočil, brskanje po spletu in družbenih omrežjih je dandanes za mnoge nekaj povsem običajnega, vendar se je potrebno zavedati, da ima lahko vse to na človeka tudi negativen vpliv.

Mobilnemu telefonu in drugim napravam se lahko odločimo za nekaj časa odpovedati iz različnih razlogov. Lahko, da se želimo osredotočiti na resnično življenje in izboljšati socialno interakcijo, si pridobiti več časa zase brez motečih dejavnikov, lahko pa smo ocenili, da prekomerna uporaba določene naprave negativno vpliva na naše počutje.

Da se boste lažje odločili, ali potrebujete premor od digitalnih tehnologij oz. ali bi bilo potrebno njihovo uporabo zmanjšati, si lahko pomagate z naslednjimi vprašanji:

  • Kako preživljate čas pred zasloni? Glede na to, kakšnim vsebinam in aktivnostim posvečate čas, lahko uporaba zaslonskih naprav na vas vpliva pozitivno ali negativno. Pridobivate z njihovo pomočjo pridobivate nova znanja, vzpostavljate in ohranjate stike ter se zabavate in sproščate ali jih uporabljate za aktivnosti, ki ne doprinesejo h kvaliteti vašega življenja, temveč vam jemljejo čas in energijo?
  • Kako uporaba zaslonskih naprav vpliva na vaše počutje in na druga področja vašega življenja? Ali zaslonske tehnologije vplivajo na vaš odnos s partnerjem, družino in prijatelji ter na vaše zdravje, spanec, koncentracijo in počutje? Potem bi bilo dobro razmisliti o tem, da čas pred zasloni omejite.

Dandanes večini ljudi največji problem predstavlja prekomerna uporaba mobilnega telefona. Znaki, ki kažejo na to, da bi se bilo morda potrebno za nekaj časa telefonu odpovedati ali zmanjšati njegovo uporabo, so:

  • kadar ne najdemo telefona, postanemo živčni ali tesnobni,
  • počutimo se, kot da moramo nenehno preverjati, ali je na telefonu kaj novega,
  • uporaba telefona vpliva na naše zdravje,
  • imamo občutek, da bomo nekaj zamudili, če ne bomo nenehno na tekočem z dogajanjem (z novicami, na družbenih omrežjih …),
  • čutimo pritisk, da moramo biti nenehno dosegljivi,
  • težko se skoncentriramo na eno stvar, ne da bi pri tem pogledovali na telefon,
  • telefon vpliva na kvaliteto naših odnosov in na naše počutje.

altalt

NASVETI ZA OMEJITEV UPORABE ZASLONSKIH NAPRAV

Zaradi vpetosti digitalne tehnologije v naš vsakdan se zaslonskim napravam težko popolnoma odrečemo. Marsikdaj to niti ni potrebno, saj je za naše boljše počutje včasih dovolj že to, da zmanjšamo količino časa, ki ga preživimo pred zasloni. Če ste precenili, da bi vam koristilo, da čas pred zasloni zmanjšate, si lahko pomagate z naslednjimi nasveti.

Spremenite nastavitve telefona.

Naprave in aplikacije, ki jih uporabljamo, so zasnovane tako, da nas čim bolj pritegnejo. Tudi, ko odložimo telefon, razni opomniki in obvestila pogosto vzbudijo našo pozornost, zato ga hitro ponovno vzamemo v roke in pričnemo po njem brskati. K sreči se da mnoge izmed teh nastavitev spremeniti. Poskusite z naslednjimi spremembami:

  • izklopite potisna sporočila,
  • spremenite barvni načina zaslona v črnobelega,
  • izbrišite moteče aplikacije z začetnega zaslona,
  • prenesite si katero izmed aplikacij za nadzor uporabe telefona.

Namesto prebiranja novic preko spleta berite časopis.

Hitro se zgodi, da gremo na splet z določenim namenom, vmes pa se zamotimo s čim drugim, zato po nepotrebnem preživimo pred napravo več časa, kot je bil naš prvotni namen. Poleg tega zaslonske naprave vplivajo še na naše oči, držo, količino in kvaliteto spanca, zato je branje tiskanih medijev bolj zdrava navada, ki nam bo vzela tudi manj časa.

Doma se izognite uporabi zaslonskih naprav v službene namene.

Če imate takšno službo, da se temu ne morete povsem izogniti, si določite čas, ki ga potrebujete za uporabo telefona ali računalnika, da opravite službene obveznosti. Bodite pa pozorni na to, da vas ne zanese in da ne pričnete brskati po spletu, družabnih omrežjih ali karkoli podobnega.

Ko ste v družbi, ne glejte na telefon.

Pomembno je, da si postavimo meje in telefona ne uporabljamo takrat, ko res ni potrebe za to. Zagotovo se vam je že zgodilo, da ste se z nekom pogovarjali, oseba pa je vmes začela pogledovati na telefon in vas je poslušala samo še napol. Kako ste se ob tem počutili? Takšno početje ni vljudno do sogovornika, poleg tega pa se ni mogoče zares skoncentrirati na pogovor, če del pozornosti namenjate telefonu. Najbolje je, da v družbi telefon nekam pospravite in ga nimate na vidnem mestu, lahko pa ga tudi nastavite na tiho.

Eno uro pred spanjem ne uporabljajte zaslonov in ponoči ne imejte telefona pri sebi.

Dokazano je, da tako uporaba zaslonov pred spanjem kot tudi sama prisotnost elektronskih naprav v spalnem prostoru vplivata na naše spalne navade in na kakovost spanca. Priporočljivo je, da se vsaj eno uro pred spanjem poskusimo uporabi zaslonov odreči. Če telefon uporabljate kot budilko in ga imate zato celo noč pri sebi, si kupite pravo budilko, telefon pa ponoči pustite izven sobe.

Ne uporabljajte zaslonskih naprav med obroki, iz dolgčasa ali med čakanjem.

Bodite pozorni na to, v katerih trenutkih posežete po telefonu. Telefon pogosto uporabljamo iz čiste navade, ko to res ni potrebno in se na primer zamotimo z njim, ko nam je dolgčas ali ko nekje čakamo. In kako pogosto brskate po telefonu, ste za računalnikom ali gledate televizijo med tem, ko se prehranjujete ali ko ste doma z družino? V takšnih situacijah se poskusite zavestno odreči uporabi zaslonov. Še bolje pa bo, če se tega držite skupaj s partnerjem oz. s celotno družino.

Skupaj s partnerjem oz. partnerko ali s celotno družino si omejite čas pred zasloni.

Zna se zgoditi, da vam bo težko, če boste poskusili uporabo naprav zmanjšati čisto sami, zato se pogovorite s partnerjem oz. partnerko ali z vsemi družinskimi člani, da se vam pri tem pridružijo. Vsem bo lažje, če se boste medsebojno podpirali.

Prosti čas izkoristite zase, za druženje z bližnjimi ali za nove aktivnosti.

Brez dvoma boste z zmanjšanjem uporabe zaslonskih naprav pridobili nekaj prostega časa, pomembno pa je, da ta čas izkoristite za prijetne in koristne aktivnosti – bodisi sami bodisi s partnerjem, z družino ali s prijatelji.

IDEJE ZA DIGITALNO RAZSTRUPLJANJE

Če se vam zdi, da bi bilo za vas dobro, da se tehnologiji za nekaj časa povsem odrečete, lahko poskusite z naslednjimi predlogi:

  • Specifično razstrupljanje: za določen čas se odpovejte napravi, spletni strani, aplikaciji ali družbenemu omrežju, ki vam vzame največ časa.
  • Digitalni post: poskusite se za krajši čas odpovedati vsem digitalnim napravam (za začetek si lahko določite en večer ali cel dan brez naprav, kasneje pa post stopnjujete – en vikend, cel teden …).
  • Redna digitalna abstinenca: določite si en dan v tednu ali mesecu, ko boste brez naprav.

V kolikor bi potrebovali pomoč in svetovanje pri prekomerni uporabi zaslonskih naprav, smo vam na voljo v Centru Šteker vsak delovni dan med 9. in 15. uro na brezplačni telefonski številki 080 2016 in na telefonski številki 031 850 500 ali preko elektronske pošte info@steker.si.


Predelano na osnovi virov: netsafe.org.nz, verywellmind.com, forbes.com

Povezava do originalnega članka