Biti zdrav in fit, je našega življenja bit
6. maja, 2022

V okviru akcije Gremo gor za kile dol, ki jo ogranizira Center eksperimentov Maribor v sodelovanju z Društvom študentov medicine Maribor ter sponzorjema Decathlon in Fructal, smo prosili mlado študentko medicine Niko Rupčić za nekaj nasvetov, kako ohraniti zdravo telo. Tukaj je njen odgovor:

KAJ LAHKO NAREDIM, DA P(O)STANEM FIT?

Ohranjanje telesne kondicije, gibanje in zdrava prehrana ter skrb za mentalno zdravje, so že vsem dobro poznane komponente zdravega življenjskega sloga. Kljub trudu mnogih organizacij in propagandi zdravega načina življenja, pa se pojavnost debelosti, zlasti med mladimi povečuje. Na tej točki je pomembno, da se vprašamo zakaj je temu tako in kaj lahko za ohranjanje lastnega zdravja naredimo sami.

Žal so nas življenjske razmere in trendi pahnili v prekomerno sedenje, velike stresne obremenitve in pomanjkanje časa za prostočasne dejavnosti. Zato mnogi ne najdejo časa za telovadbo, si raje pripravijo hiter, a nezdrav obrok ali večernji sprehod zamenjajo za sedenje na kavču, stres pa blažijo s čokoladicami in prigrizki. Takšne navade krepijo nezdrav življenski slog, ki počasi, a vztrajno lahko vodi v mnoge negativne zdravstvene posledice.

Če želimo živeti zdravo, je pomembno, da v svoj vsakdan postopoma uvedemo aktivnosti,  pri katerih se zabavamo in nam niso odveč, nam predstavljajo sprostitev in ne stres ter s tem polagoma vzpostavimo rutino zdravega življenja. Res je, da je včasih težko sprejemati nove navade in jih še težje obdržati. A enkrat, ko nam uspe, te postanejo del našega vsakdanjika in takrat bomo z lahkoto krof zamenjali za jabolko, gledanje televizije za pol urice telovadbe in pregledovanje družabnih omrežij za jutranjo meditacijo. Pri tem pa bomo uživali, si vzeli čas zase in dobro poskrbeli za svoje fizično in psihično zdravje.

ZAKAJ STA PREKOMERNA TELESNA TEŽA IN POMANJKANJE GIBANJA NEVARNI ZA ZDRAVJE?

Debelost opredelimo kot stanje kopičenja presežka telesne maščobe, ki lahko negativno vpliva na zdravje. Indeks telesne mase (razmerje med telesno težo in kvadratom telesne višine) pa je višji od 30 kg/m2.

Z naraščanjem telesne mase se večata nagnjenost in pojavnost mnogih kroničnih bolezni kot so povišan krvni pritisk ter z njim povezani srčno-žilni zapleti (možnost pojava srčne ali možganske kapi), sladkorna bolezen tipa 2, bolezni jeter, bolezni kosti in sklepov, nekatere oblike rakavih bolezni, itn.

Prekomerna telesna teža in debelost sta posledica neuravnotežene energijske bilance, kjer energijski vnos presega porabo, torej gre za vpliv prevelike kaloričnega vnosa in premajhne porabe vnešene energije. Seveda pa ne smemo pozabiti na genetsko dovzetnost za debelost. Energijske zahteve posameznika so sicer res odvisne od mnogih dejavnikov na katere nimamo vedno vpliva (sestave telesa, bazalnega metabolizma, telesne temperature, gibanja…), energijski vnos in deloma poraba pa sta lahko pod taktirko vsakega posameznika.

Zato postavite svoje zdravje na prvo mesto, gibajte se, jejte zdravo in ob tem uživajte.

Nika Rupčić, študentka medicine

Povezava do originalnega članka